dijous, 1 d’agost de 2013

ETIMOLOGIES MOLT HUMANES: MISSIÓ


 
 
El verb llatí mĭttĕre, ‘enviar’, ‘soltar’, ‘llençar’, ja és un vell conegut nostre. D’ell procedeix la paraula compromís. I també és l’origen de missió, paraula culta del segle XIII que significa ‘enviament’ i origen, a la vegada, d’altres derivats com missioner o missiva.

 El diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans la defineix, per extensió, com “obra o funció particular encomanada a algú que ho considera com un deure íntim”. El diccionari ideològic de Julio Casares, entre d’altres definicions, recull “poder que es dóna a un persona per desenvolupar algun objectiu”.

 

Des del llit estant observava el naixement del dia, amb la finestra oberta de bat a bat. Aquest era un dels plaers de l’estiu. No només veia la matinada, l’olorava, la sentia sobre la pell. Encara el cel era blau profund i es fixà en l’estel del matí, un brillant preciós. Quan la claror dominés, la seva fulguració s’esvairia, però es mantindria enllà, fins la matinada següent. Pensà en la seva petitesa, gairebé de formiga i reflexionà que tot i ser insignificant en l’univers, estava aquí, amb idees, amb il·lusions, decidit a oferir-ho amb generositat. Havia estat “enviat” per algun motiu. Potser moltes vegades la seva aportació ni es notaria, però ell restaria insistint com l’estel de la matinada.

 

 És molt probable que aquesta pregunta: “Quina és la meva missió?” ens hagi arribat com a conseqüència d’una crisi personal i que siguem nosaltres mateixos qui ens la plantegem de manera natural, perquè necessitem trobar un sentit a la nostra vida.

 Cal pensar, escriure, posar paraules a la missió? Crec que sí. Reflexionar em permet aclarir-me, enfocar-me cap allò que vull i que em fa sentir una persona útil. Si li poso paraules és més autèntica i real, deixa de ser un desig indefinit que sura per la nebulosa dels pensaments inconcrets, per esdevenir una fita motivant a la qual em puc apropar amb objectius més concrets.

 I encara un altre avantatge de no demorar-me en la resposta: I si en contestar la pregunta me  n’adono que estic malgastant el meu temps en accions que no tenen res a veure amb la que vull que sigui, conscientment, la meva missió?

2 comentaris:

  1. Pot ser que en tinguem més d'una de missió? Es que veient el dibuix amb el que ens presentes el post, he quedat cegada pel teu art.
    M'agraden aquests mini relats il.lustratius!

    ResponElimina