diumenge, 12 de desembre de 2010

L'ESCRIPTURA COM A BÀLSAM EMOCIONAL

En tot el dia no has aconseguit treure-t'ho del cap. Arribes a casa i et sents cansat. Si poguessis dormir i descansar! però no fa ni tan sols una hora que vas tancar els ulls quan ja tornes a donar-li voltes al mateix tema.
Qui de nosaltres no es veu reflectit, en alguna ocasió, en aquest estat de desassossec, segrestat per emocions i sentiments?

En comptes de defugir els pensaments obsessius, cercant infructuosament pensar en una altra cosa, tenim a mà l'opció contrària: analitzar què ens passa, què sentim, què pensem, com hi hem arribat, com podem sortir-nos-en, què ens ha funcionat en situacions similars, quin serà el nostre pla d'acció, quines persones ens podran recolzar...

I és en aquesta tasca d'anàlisi que pot intervenir l'escriptura. Passarem de ser objectes passius a intervenir racionalment per ordenar una situació trasblasadora, serem capaços de connectar amb nosaltres mateixos per donar sortida a una emoció, la qual ens ocasionarà importants pèrdues d'energia si la mantenim tancada negant-li l'oportunitat d'expressar-se.

L'escriptura és, per tant, una forma d'expressió i d'anàlisi, una manera d'entendre'ns i regular-nos millor. Per aquest motiu els diaris íntims, els mapes mentals o les cartes a un mateix són exemples d'eines per mantenir aquest diàleg interior que ens permetrà alliberar-nos del pes emocional.

dimarts, 7 de desembre de 2010

LES PREGUNTES DEL LÍDER


Què significa ser líder?

Per a James Hunter (La Paradoja. Ediciones Urano) un líder és una persona amb voluntad de servei als altres, algú digne de confiança, exemplar, compromès, respectuós, entusiasta, afable, algú que exigeix responsabilitat i que és pacient alhora.

Els líders estan a l'aguait de les necessitats dels seus col·laboradors perquè saben que en el fons tenim la necessitat de ser valorats i que ens facin sentir-nos importants.

Altres autors com Goleman, Boyatzis i McKee (El líder esonante crea más. Ed. De Bolsillo) reivindiquen la figura d'un líder en constant aprenentatge, compromès amb el canvi i amb les persones.

I si totes aquestes qualitats que acabem de revisar ens les atribuíssim a nosaltres mateixos en la mesura que ens relacionem amb els altres? Potser no dirigim un equip de treball, tal vegada no som responsables d'una secció empresarial, però donem servei a uns clients, ens relacionem amb forts lligams emocionals amb família i amics, participem en una organització cultural o formem part d'un grup d'aprenentatge.

Som o no som líders? I tant que sí! Podem transformar les nostres vides si assumim l'objectiu de ser líders des d'ara mateix. Ens hi posem? Vinga, doncs!

Quina qualitat de les subratllades vols desenvolupar en primer lloc? Què pots fer de diferent aquesta setmana en l'exercici dels teus rols i que si ho fessis habitualment tindria un impacte positiu en el teu entorn? Quines necessitats teves has de cobrir abans de passar a servir els altres?


divendres, 3 de desembre de 2010

ELS ALTRES


Estàs a casa, ja és de nit i abans de tancar el llum penses en l’activitat de la jornada i, en concret, en aquella acció que ha aportat valor a la teva feina: has ensenyat a un infant a escriure el seu nom per primera vegada, has escoltat el teu fill amb respecte, has resolt la reclamació d’un avi, has guarit la ferida d’una dona, has enviat un missatge encoratjador, has cursat la documentació d’un immigrant, has conduït tres-cents passatgers al seu destí ...

És cert, has estat efectiu, amable, atent o professional amb algú. Avui la teva acció ha estat clau per a una altra persona. A la vegada, aquest servei fa que la teva vida sigui més plena perquè quan contribuïm a la felicitat dels altres augmentem la nostra vàlua personal.

“El valor d’una vida es mesura per les vides que toca”